BCG Growth Share Matrix Vad är en BCG Growth Share Matrix Boston Consulting Group (BGC) tillväxtandelmatris är ett planeringsverktyg som använder grafiska representationer av företagets produkter och tjänster i ett försök att hjälpa företaget att bestämma vad det ska behålla, sälja eller investera mer i. BCG-tillväxtandelmatrisen uppfattar ett företags erbjudande i en fyrkantig matris med y-axeln som representerar marknadsvæksten och x-axeln som representerar marknadsandelar. Det utvecklades av BCG 1970. BREVNING AV BCG-tillväxtandelmatrisen BCG-tillväxtandelmatrisen bryter ner produkterna i fyra kategorier: hundar, kontantkor, stjärnor och frågetecken. Om en företags produkt har låg marknadsandel och är i en låg tillväxtmarknad anses den vara en hund och bör säljas. Produkter som befinner sig i låga tillväxtområden men som bolaget har en stor marknadsandel betraktas som kontantköer, vilket innebär att bolaget ska mäta kontantko så länge det kan. Produkter som är både på hög tillväxtmarknader och utgör en betydande del av den marknaden betraktas som stjärnor och bör investeras i mer. Tvivelaktiga möjligheter är de på höga tillväxtmarknader men där företaget inte behåller en stor marknadsandel. Produkter i denna kvadrant ska analyseras mer. Matrisen är ett verktyg för beslutsfattande, och det tar inte nödvändigtvis hänsyn till alla de faktorer som ett företag i slutändan måste möta. Till exempel kan ökande marknadsandel vara dyrare än den extra intäktsvinsten från nyförsäljning. Matrisen är inte ett prediktivt verktyg, det tar inte heller hänsyn till nya, störande produkter som kommer in på marknaden eller snabba förändringar i konsumenternas efterfrågan. Eftersom produktutveckling kan ta år, måste företagen noga planera för händelser. Kännetecken hos varje kvadranthund, i den nedre högra kvadranten i gallret, genererar inte mycket pengar för företaget eftersom de har låg marknadsandel och låg eller ingen tillväxt. På grund av detta kan hundar visa sig vara fällor som knyter samman företagsfonder under långa perioder. Av denna anledning är de främsta kandidater för avyttring. Kasseköer, i nedre vänstra kvadranten, är typiskt ledande produkter på marknader som är mogna. Generellt genererar dessa produkter avkastning som är högre än marknadens tillväxttakt och upprätthåller sig från ett kassaflödesperspektiv. Dessa produkter bör utnyttjas så länge som möjligt. Värdet av kontanter kor kan enkelt beräknas eftersom deras kassaflödesmönster är mycket förutsägbara. I den övre vänstra kvadranten är stjärnor, som genererar hög inkomst men också konsumerar stora mängder av företagskassa. Om en stjärna kan förbli en marknadsledare blir det så småningom en kontantko när marknadens totala tillväxttakt minskar. Frågetecken finns i den övre högra delen av gallret. De växer vanligtvis snabbt men förbrukar stora mängder företagsresurser. Dessa bör analyseras ofta och noggrant för att se om de är värda att behålla. MSG Management Study Guide BCG Matrix Boston Consulting Group (BCG) Matrix är en fyracellad matris (en 2 2-matris) som utvecklats av BCG, USA. Det är det mest kända analysverktyget för företagsportföljen. Det ger en grafisk representation för en organisation att undersöka olika företag i it146s portfölj på grundval av deras relaterade marknadsandelar och industrins tillväxt. Det är en tvådimensionell analys av förvaltningen av SBU146s (Strategic Business Units). Det är med andra ord en jämförande analys av affärspotentialen och utvärderingen av miljön. Enligt denna matris kan verksamheten klassificeras som hög eller låg beroende på deras branschtillväxt och relativ marknadsandel. Relativ marknadsandel SBU Försäljning i år leder konkurrenternas försäljning i år. Marknadstillväxt Branschförsäljning i år - Branschförsäljning förra året. Analysen kräver att båda åtgärderna beräknas för varje SBU. Storleken på affärsstyrkan, den relativa marknadsandelen, kommer att mäta komparativ fördel som indikeras av marknadsdominans. Den centrala teorin som ligger till grund för detta är förekomsten av en erfarenhetskurva och att marknadsandel uppnås på grund av det totala kostnadsledarskapet. BCG-matrisen har fyra celler, med den horisontella axeln som representerar den relativa marknadsandelen och den vertikala axeln som markerar tillväxten. Mittpunkten för relativ marknadsandel är satt till 1,0. om alla SBU146 är i samma bransch används den genomsnittliga tillväxttakten för branschen. Även om alla SBU146s ligger i olika branscher, så är mittpunkten inställd på tillväxten för ekonomin. Resurser fördelas på affärsenheterna beroende på deras situation på nätet. De fyra cellerna i denna matris har kallats som stjärnor, kontokor, frågetecken och hundar. Var och en av dessa celler representerar en viss typ av verksamhet. Figur: BCG Matrix Stars-Stars representerar affärsenheter med stor marknadsandel i en snabbväxande bransch. De kan generera pengar, men på grund av snabb växande marknad kräver stjärnor stora investeringar för att behålla sin ledning. Netto kassaflöde är vanligtvis blygsamt. SBU146s i denna cell är attraktiva eftersom de ligger i en robust industri och dessa affärsenheter är mycket konkurrenskraftiga inom branschen. Om det lyckas blir en stjärna en kontantko när branschen mognar. Kontanter Kor-Kontor Kor representerar affärsenheter som har en stor marknadsandel i en mogen, långsammare industri. Kasseköer kräver liten investering och genererar pengar som kan användas för investeringar i andra affärsenheter. Dessa SBU146 är corporation146s viktigaste källa till kontanter, och är specifikt kärnverksamheten. De är grunden för en organisation. Dessa företag följer vanligen stabilitetsstrategier. När kontantköner löser sin överklagande och flyttar mot försämring, kan en avdragspolicy följas. Frågetecken - Frågetecken representerar affärsenheter med låg relativ marknadsandel och ligger i en tillväxtindustri. De kräver stora pengar för att behålla eller få marknadsandelar. De behöver uppmärksamhet för att avgöra om företaget kan vara genomförbart. Frågetecknen är i allmänhet nya varor och tjänster som har en bra kommersiell framtid. Det finns ingen specifik strategi som kan antas. Om företaget anser att det har en dominerande marknadsandel, kan den anta expansionsstrategi, annars kan nedläggningsstrategi antas. De flesta företag börjar som frågetecken som företaget försöker gå in i en hög tillväxtmarknad där det redan finns en marknadsandel. Om ignoreras kan frågetecken bli hundar, men om stora investeringar görs, så har de potential att bli stjärnor. Hundar - Hundar representerar företag som har svaga marknadsandelar på lågvuxna marknader. De genererar varken pengar eller kräver stora pengar. På grund av låg marknadsandel står dessa affärsenheter inför kostnaderna. Generellt antas nedskrivningsstrategier eftersom dessa företag kan få marknadsandel endast på bekostnad av konkurrenter. Dessa företag har svag marknadsandel på grund av höga kostnader, dålig kvalitet, ineffektiv marknadsföring etc. Om inte en hund har något annat strategiskt mål bör det likvideras om det finns färre möjligheter att få marknadsandelar. Antal hundar bör undvikas och minimeras i en organisation. Begränsningar av BCG Matrix BCG Matrix ger en ram för fördelning av resurser mellan olika affärsenheter och gör det möjligt att jämföra många affärsenheter snabbt. Men BCG Matrix är inte fri från begränsningar, till exempel-BCG-matris klassificerar företag så låga och höga, men i allmänhet kan företag också vara medium. Sålunda kan den sanna naturen av verksamheten inte återspeglas. Marknaden är inte tydligt definierad i denna modell. Hög marknadsandel leder inte alltid till hög vinst. Det finns höga kostnader som också är inblandade i hög marknadsandel. Tillväxten och relativ marknadsandel är inte de enda indikatorerna på lönsamhet. Denna modell ignorerar och har utsikt över andra indikatorer på lönsamhet. Ibland kan hundar hjälpa andra företag att vinna konkurrensfördelar. De kan tjäna mer än kontanter kor ibland. Denna fyra-cellade tillvägagångssätt anses vara för förenkling. 10094 Föregående artikelMSG Management Study Guide Lär dig Management Concepts 038 Färdigheter snabbt ett smartare sätt att studera. korta presentationer, verkliga resultat Optimal livlig grafik och animering för att göra konceptet lätt att förstå Engagande PPT-enheter som är snabba, effektiva, korta och korta, med många exempel som hjälper dig att behärska ämnet snabbt. Kontinuerlig lärplattform - nya presentationer läggs till varje vecka ladda ner 9 gratis presentationerSe DEMO av de mest populära kurspresentationerna (Obs! Demon kan ta några sekunder att ladda). Lära sig Lätt Lärt dig hantera koncept och färdigheter snabbt med lättförståeligt rikligt illustrerade inlärningsmoduler. Vi erbjuder kurser inom ett brett spektrum av ämnen, som spänner över kompetensutveckling, ledningsunderlag, personalledning, marknadsföring, verksamhet, affärer och många andra. Oavsett om du vill förbättra ditt CV, avancera din karriär eller bara lära dig mer och utöka din kunskap hoppas vi att det kommer att finnas flera kurser som du tycker är intressanta. En betrodd kunskapskälla Lista över mest populära artiklar
No comments:
Post a Comment