Eaton Business System Det som gör Eaton distinkt är vårt krafthanteringsfokus, vår värderingsbaserade kultur och vår filosofi att driva företaget som ett integrerat operativföretag. Eaton Business System (EBS) är utförandet av vår integrerade operativfilosofi. Eaton Business System (EBS) är hur vi arbetar på Eaton ndash. Det är hur vi driver vårt företag på en gemensam sätt. Det bygger på vår tro på standardprocesser och lärbar synvinkel. Det säkerställer att vi överför bästa praxis och nyckelinlärning i hela organisationen. Det uppmuntrar till kontinuerlig förbättring. Stiftelsen för Eaton Business System är en enda vision och uppdrag, gemensam uppsättning av värderingar och en gemensam filosofi. EBS innehåller också en standard uppsättning processer som vi använder för att driva vårt företag inom dessa områden: Planeringstillväxt Operativ Excellence Funktionell Excellensbedömning Lärande Eaton Business System är vår källa till konkurrensfördelar och, när den används effektivt, leder till överlägsen prestanda. Förena maktens kraft i Power of One ndash thatrsquos Eaton Business System. Du får ut det mesta av din Oracle E-Business Suite-utbyggnad av Sancho Pinto och Stephen Schleifer Mar-09 Rätt bildsystem kan hjälpa till att köra effektivitet i linjer av affärer i hela företaget, inklusive IT. Todayrsquos ERP-applikationer har gjort det möjligt för organisationer att automatisera många affärsprocesser, ta vanliga dagliga verksamheter ut i den fysiska världen och få dem online för att uppnå större effektivitet. Emellertid driver pappersinnehåll fortfarande många stora transaktionsprocesser från inköp till betalning, till kostnadshantering, till anställningsförmåner ndash som presenterar ett konkret hinder för att optimera process effektivitet. I själva verket behöver arbetstagare fortfarande hantera en enda process genom att växla mellan online - och offlinevärlden, vilket inte bara resulterar i högre produktivitetskostnader relaterade till långsammare transaktionsbehandling och ökad sannolikhet för mänskliga fel, utan också ökar också avsevärt kostnaderna för papperslagring och transport. Genom att använda en bildlösning kan organisationer lämna den fysiska pappersverksamheten bakom, för att uppnå en högre grad av affärsprocessautomatisering som ger mätbara produktivitetsvinster och kostnadsbesparingar. Oracle Imaging and Process Management (Oracle IPM), en del av Oraclersquos content management suite av produkter, digitaliserar pappersinnehåll och sätter in det i arbetsflöden för att optimera affärsverksamheten. Den erbjuder en oöverträffad integration med Oracle E-Business Suite, i en lösning som ger affärs användare tillgång till bilder och arbetsflöden direkt från sina E-Business Suite-gränssnitt, samtidigt som det minimerar integrationsfotavtrycket. Slutresultatet ökar den befintliga affärsprocessen utan att ändra det väsentligt, så att avdelningarna kan effektivisera sin verksamhet med minimala användaravbrott. Itrsquos ett enkelt koncept med tydligt värde för företagsanvändare, som är tillämpligt på många olika områden i en organisation. Faktum är att avkastningen på bildanvändande applikationer är så snabbt uppenbart att användningen inom ett företag är viral: en avdelningschef talar till en annan om hur itrsquos hjälpte till att uppnå processoptimering inom sitt område och snart kommer chefen att knacka på ITrsquos dörren frågar när bildbehandling kan integreras med deras tillämpning. Oracle IPM är väl lämpad för denna typ av installationsmodell för shared services, eftersom itrsquos är avsedd att användas som bildplattform, så att en IT-organisation kan upprätthålla ett centralt bild - och arbetsflödessystem som kan hanteras hela organisationen för att stödja alla applikationer utan att behöva ytterligare infrastruktur eller administration. Oracle IPMrsquos unik metod för applikationsintegration Från ett infrastrukturperspektiv blir det mer komplexa saker när det gäller bildanvändande företagsapplikationer, ju mer anpassning och kodning som finns mellan ett bildsysningssystem och en företagsapplikation. Till exempel kan små förändringar som att ändra ett system-till-system-arbetsflöde kräva ytterligare konsulttjänster. Eller genom att utföra en systemuppgradering till applikationsmiljön kan det bli ett viktigt företag, eftersom bildsystemet också måste överensstämma med den uppdaterade ERP. Kort sagt, när det finns för mycket mellanberoende mellan de två systemen, kan en IT-avdelning konstatera att den inte längre har fullständig kontroll över sin applikationsinfrastruktur eller den flexibilitet som den behöver. Oracle IPM tar ett annat tillvägagångssätt. E-Business Suite Adapter för IPM fungerar som ett VVS lager mellan de två systemen för att möjliggöra denna integration. E-Business Suite Adapter för IPM är byggd på en standardiserad Application Extension Framework (AXF), som hanterar en lista över konfigurerade integreringar och deras förening med lösningsmallar som tillhandahålls för automatiseringsprocesser som inköp till betalning eller kostnadshantering. AXF hanterar en lista över konfigurerade integreringar och deras förening med lösningsmallar som tillhandahålls för automatiseringsprocesser som inköp till betalning eller kostnadshantering. Dessa mallar för bästa praxis består av Oracle BPEL Process Manager-baserade arbetsflöden med tillhörande godkännandebestämmelser, datainmatningsformulär och rapporter. Detta eliminerar effektivt alla hårdkodade integrationsmekanismer och ger flexibla konfigurationsalternativ för att definiera vilka ytterligare kommandon som görs tillgängliga för E-Business Suite-användare. När integrationen har installerats gör det möjligt att göra en extra E-Business Suite-modul genom en AXF-konfigurationsbyte utan några ytterligare E-Business Suite-anpassningar. Oracle IPM-integrationsmetoden gör det möjligt för bildhanteringssystemet att bibehållas separat från miljön E-Business Suite, samtidigt som slutanvändarna får tillgång till avbildade dokument och arbetsflödesuppgifter inom ramen för E-Business Suite. Fusionsfrågor: Oracle IPM och framtiden för Oracle Applications För Oracle-kunder som vill förenkla sina IT-infrastrukturer och bildaktivera flera affärsapplikationer på en infrastruktur, finns det mycket att se fram emot med Oracle IPM. Inte bara kommer AXF att byggas ut för att stödja andra Oracle Application-familjer som PeopleSoft och JDEdwards under de närmaste månaderna, men Oracle IPM erbjuder ytterligare webbtjänst API och verktyg för att enkelt integrera bildbehandling och arbetsflöde med andra applikationer i din miljö. För dem som letar efter en framtid med Fusion Applications blir historien ännu bättre. Oracle IPM kommer också att tillhandahålla standardbilden för fusionstillämpningar, så det kommer att kunna levereras där det behövs avbildningstjänster i hela företaget. mellanslag Ta en titt på Oracle IPM för E-Business Suite-lösningsblad och klocka för en integrationsöversikt middot Granska Demonstrationsutsiktet för en detaljerad steg-för-steg-genomgång av Oracle IPMrsquos-integration med Oracle E-Business Suite Betalningsfakturor Ladda ner Oracle IPM 10gR3 Användning av R12 TCA Business Object API med BPEL Process Manager Av Michael Baguely Mar-08 Release 12 introducerar API för affärsarkitektur (TCA) Business Object APIs. Dessa är en abstrakt gruppering av TCA-enheter för att bilda en fungerande, logisk affärsenhet. Med enklare uppringning av Oracle E-Business Suite Adapter från din BPEL-process kan du bearbeta flera enheter i TCA istället för att behöva ringa granulära API-er i sin tur. Förutom att förenkla skapandet av komplexa enheter, tillhandahåller API: erna även Uppdatera, Spara (antingen skapa eller uppdatera beroende på om den överförda identifieringsinformationen matchar ett befintligt företagsobjekt.) Och Få (för att extrahera och returnera företagsobjektdata) kapacitet. Så hur kan detta fungera i praktiken I det följande exemplet används API HZPERSONBOPUB. getpersonbo för att testa om personen redan existerar i TCA och om personen inte existerar, skapas en personparty, plats, partitjänst och partitjänst med hjälp av HZPERSONBOPUB. createpersonbo API. E-Business Suite Adapter har använts för att ringa dessa API: er. Börja med att definiera ett XML-schema som tillgodoser ingångsdata och eventuella utgångsparametrar som returneras av API: n (som partid). Följande diagram visar processen på hög nivå. En kontroll för att avgöra om personen som redan existerar i TCA utförs i PersonExistenceCheck Scope. Den efterföljande Switch-aktiviteten tillgodoser fallet av huruvida personen har hittats i TCA. Varje Oracle E-Business Suite Partnerlink använder rätt API-API för TCA Business Object. Även om den är officiellt dokumenterad i TCA Technical Implementation Guide. TCA BO PLSQL-paketen kan behöva lokaliseras genom att navigera till andra gränssnittsanpassade objekt - PLSQL API i Oracle Application Module Browser. En Transform-aktivitet läggs till före varje Invoke-aktivitet för att överföra data från processinmatningsvariabel till ingångsvariabeln som definieras för Invoke-aktiviteten. Detta gör det också möjligt att byta nyttolast och standard eller obligatoriska värden som krävs av API som ska läggas till. Ett exempel på ett standardvärdesbehov är CREATEDBYMODULE. Standardvärden läggs till genom att högerklicka på ett element och välja Set Texthellip i XSLT-mappen. En ytterligare fördel med att använda dessa API: er är att eventuella felmeddelanden som hämtas av API: erna returneras till BPEL-processen i x-meddelandeelementet i utgångsvariabeln. Följande diagram visar hela processen. Sammanfattningsvis gör den ökade funktionaliteten som tillhandahålls av dessa API: er, att de är mycket lämpade att använda i BPEL-processer. Processer kommer att bli snabbare att utvecklas, och vara mindre komplexa och tydligare som resultat. Du kan hitta ytterligare information om tillgängliga API och deras användning i TCA Technical Implementation Guide. BI Publisher Standards Av Kevin Bouwmeester Mar-08 Fusion kommer. Och i denna inställning kommer BI Publisher (BIP) att vara det viktigaste rapporteringsverktyget. Du kommer att bli förvånad om du försöker föreställa dig antalet mallar som kommer att fungera under de närmaste åren. Å ena sidan är det lycka att skapandet av mallar är så flexibelt, eftersom det gör det möjligt för dig att uppfylla kraven på dina dokument. Men när varje utvecklare har sitt eget sätt, kan denna frihet också bli ett allvarligt problem för underhåll, läsbarhet och samarbete. Så småningom kan alla mallar behöva utvidgas eller anpassas. I framtiden kommer BI Publisher-utvecklare från EMEA (eller ens över hela världen) att anpassa mallar som byggs av andra. Utan några riktlinjer kommer andras arbete inte att vara lika lätt att läsa och anpassa som det skulle kunna vara. Det är därför jag tycker att BI Publisher-utveckling verkligen kan använda vissa standarder och bästa praxis. Och gissa vad: Den här bloggen ger dig en översikt gratis Namn Namnen En av de första saker jag kan tänka på när jag kopplar till att göra BI Publisher-utvecklingen mer intuitiv, är en namngivningskonvention. I slutändan kommer du att arbeta med flera XML-filer: en datamall, en sprängande kontrollfil och några förhandsgranskningsdata. Jag har sett att människor blir förvirrade och laddar en datormall i Word-mallbyggaren, för att bygga sin layout på vad jag föreslår är väldigt enkelt, men du sparar tid att ta reda på vilken fil som är: middot Datormall - använd DT. xml som postfix för filnamnet. mitten Bursting kontrollfil - använd BC. xml som postfix för filnamnet. mitten Förhandsgranska data - använd DATA. xml som postfix för filnamnet. Se nedan för en BI Publisher-anpassning jag har arbetat med, det är lätt att se vad varje fil är avsedd för. Bästa sättet att göra XML När du börjar bygga en BI Publisher-rapport måste du vara säker på att du har alla svar du behöver. Därför är det viktigt att tänka på flera grundläggande BIP-aspekter innan du börjar definiera XML-strukturen: mitten Hur många olika layoutmallar ska du utveckla på XML-strukturen Ta hänsyn till kraven i varje mall när du tänker på XML strukturera. Uppgifterna måste vara kompletta och hierarkin för strukturen i XML-filen måste följa strukturen (masterns och detaljrekord) i rapporterna. mitten Du behöver brista Om så var försiktig med XML-strukturen. Eftersom sprängningen kommer att dela XML-data i mindre delar, kommer alla element utanför räckvidden att vara tillgängliga efter sprängningsprocessen. Du måste vara säker på att sätta alla relevanta data under XML-elementet som är bursted på. Ja, det här kan innebära att det finns överflödiga data i XML. mitten behövs översättning Om så är fallet ska uppgifterna vara tillgängliga på flera språk och du måste bygga detta på frågor, välja data för XML. När XML-data genereras är det omöjligt att se hur och när det genererades. För att spåra källan till buggar är det ibland viktigt att känna till databasen som en XML-fil genererades, samt id och argument för den samtidiga förfrågan. För denna pup är det nödvändigt att ha viss metadatainformation i varje XML-fil som genereras av BI Publisher. Nedan har jag gett ett exempel på en fråga som kan läggas till datamallen för att få någon beskrivande information i varje genererad XML-data. Den ideala RTF-mallen Det finns ingen sådan sak som en ideal RTF-mall, men vi kan försöka komma så nära som möjligt. En idealisk mall skulle likna layouten i rapporten som ska genereras och vara lätt och komplett för utvecklarens förståelse. Detta kan vara motsägelsefullt, men med döljfunktionen i Word är det möjligt att skapa två quotviewsquot i din RTF-mall, och uppfyller sålunda båda kraven. Tanken är enkel: gör allt som bara utvecklaren vill se dold. I grund och botten är det de uttalanden som styr processflödet, men skriver inte ut data. Exempelvis gäller detta för: mittenvillkor (ltif: CURRENCYEURgt och ltend ifgt) mittenrepetition (ltfor-each: INVOICEgt och ltend for-eachgt) mitten definierande mallar (lttemplate: footergt och ltend templategt) Du kan använda detta knappen för att växla mellan layoutvyn och utvecklarvyn. Dessutom kan alla textformulärfält som du använder för att infoga data i mallen få ett beskrivande namn. För att förbättra läsbarheten bör detta namn vara ett exempel på de data som Textformfältet representerar. Detta kommer att se till att du har en bild på hur det genererade dokumentet kommer att se ut, baserat på exakta data. Det är användbart när du vill bestämma hur breda kolumner ska vara för att data ska passa in. Vill du veta mer Mitt mål för denna artikel var att ge dig en inblick i de bästa praxis och standarder som jag har arbetat med, med mina kollega Serge Vervaet. Om du vill veta mer, kontakta mig direkt, för en bredare diskussion om vad som bäst är i BI Publisher-utveckling. Trots att det ännu inte är officiellt tillgängligt kan jag säga att det finns en BI Publisher Best Practices-utbildning som kommer. så håll dig uppdaterad för fler BIP Best Practices Integration med Oracle E-Business Suite med Oracle E-Business Suite Adapter och E-Business Application Security Så du gjorde det förbi den långa titeln. Itrsquos bra att se där finns fortfarande människor med tillräckligt tålamod för långvariga titlar. Irsquom en integrationsarkitekt för ett Oracle-konsultföretag som heter E2E Consulting out of Tempe, Arizona. I ett av mina SOA-projekt behövde vi integrera med Oracle E-Business Suite, känd som E-Biz. Jag hade aldrig integrerat med Oracle E-Biz eller ett av de stora ERP-systemen innan, men var väldigt bekant med generell integration med databaser, köer, filer etc. Så vad är det där? Det visar sig att det verkligen inte är en stor sak integrera med E-Biz, när du använder Oraclersquos SOA Suite och E-Business Suite Adapter i Oracle JDeveloper. Självklart, Irsquom, visste några av er att du märkte mycket om ordet Oracle i föregående mening, vilket var medvetet. Du förväntar dig att ett företag ska ha en sömlös integrationsstrategi bland sina egna produkter, vilket precis är vad Oracle har gjort med Oracle E-Business Suite Adapter. För mitt projekt är E-Biz system för rekord för projektledning. Så den första integrationen med E-Biz skickade det arbetsorder från sina olika arbetshanteringssystem, som blir uppgifter i E-Biz, för att anställda ska kunna ta upp tiden mot uppgiften på deras tidtabell, och ordet beställa material med hjälp av uppgifts-ID. Tack och lov, eftersom vi redan var knä djupa i BPEL med JDeveloper vid denna tidpunkt och noterade den praktiska E-Business Suite Adapter-ikonen som är tillgänglig som en BPEL-tjänst i JDeveloper, verkade det logiskt val. Men även när du använder Oracle E-Business Suite Adapter finns det fortfarande flera alternativ för att integrera till E-Biz med det. Vilken integrationsmetod som ska användas Som du kan se i Figur 1 finns det många alternativ för integration med Oracle E-Biz. Eftersom vi integrerade från Oracle BPEL Process Manager till E-Biz, kunde vi utesluta flera av de visade metoderna, vilka lämnade följande alternativ: mellanslag för Oracle XML Gateway Samtidiga program med hjälp av PLSQL APIs Interface-tabeller I det här fallet valde vi att använd PLSQL API direkt, för att undvika ytterligare konfiguration och underhåll i framtida uppgraderingar av E-Biz. Som framgår av bilden ovan använder Oracle Applications-adaptern stor användning av J2CA (J2EE Connector Architecture) för att göra de fysiska anslutningarna till Oracle E-Biz. Wersquoll kommer tillbaka till konfigurationen av J2CA-anslutningen i Oracle E-Business Suite Adapter senare i bloggen. Vad som är viktigt för nu är J2CA tillåter SOA Suite att dölja specifika anslutningsdetaljer för vad varje adapter behöver genom att exponera bara J2CA-kontakten till BPEL-processen. Irsquom gissar att om du läser den här bloggen, är din kännedom om att skapa BPEL-processer redan i JDeveloper och intresserad av att se hur lätt det är att använda E-Business Suite Adapter för att ansluta till E-Biz. Om inte, finns det ett överflöd av bra handledning där ute som går genom att skapa en BPEL-process i JDeveloper, och även de som går igenom E-Business Suite Adapter för att ansluta till E-Biz. Min avsikt är inte att duplicera information på dessa webbplatser, men för att förstärka dem genom att ge vilken insikt Irsquove samlade genom personlig erfarenhet med hjälp av E-Business Suite Adapter i mitt projekt. Det är emellertid oundvikligt att Irsquoll presenterar några steg som yoursquoll ser på annat håll, men bara för att illustrera specifika punkter. En dubblering är Oracle Application Module Browser, som används av guiden Oracle Applications i JDeveloper för att bestämma vilken kommunikationsmetod och API som ska gälla. I vårt fall hade vi en Oracle E-Biz-supportutvecklare från kunden på integrationsteamet som visste de specifika API-erna och paketet de var i det vi behövde använda, så det tog ingen tid att hitta specifika API för att lägga till och uppdatera uppgifter i Projektmodulen. Baserat på tidigare beskrivna kommunikationsmetoder kan du också filtrera API: erna genom att bara välja de kommunikationsmetoder du vill använda överst i modulens webbläsare. Figur 2 visar ett exempel på vad applikationsmodulwebbläsaren ser ut inom JDeveloper. Programkonflikter och Oracle E-Business Suite Definierar vad en applikationskontext ligger utanför ramen för denna blogg, och du kan läsa mer om det här. Det som framför allt var viktigt är att förutom att använda databasnivåskydd i samband med E-Biz-databasen, använder E-Biz också säkerhetsnivå på applikationsnivå för att tillåta användning av dess API: er. För att stödja behörighet på behörighetsnivå tillåter Oracle E-Business Suite Adapter användningen av en huvudvariabel i BPEL-processen. I huvudet måste huvudvariabeln innehålla programmets användarnamn och ansvar att använda för att godkänna behörighet på behörighetsnivå. Dessutom kan det innehålla organisationen att använda för användarnamnet och ansvaret, beroende på versionen av E-Biz och om E-Biz är konfigurerad för att använda flera organisationsenheter. I vår situation behövde vi bara användarnamnet och ansvaret, och eftersom vi skulle behöva anropa flera PLSQL APIs med den här huvudvariabeln, förklarade vi en global variabel av rubrikstypen och tilldelade användarnamnet och ansvaret tidigt i BPEL-processen. Lyckligtvis när vi skapade partnerlänktjänsten skapade JDeveloper ett WSDL-namnprocedurAdapterHeader. wsdl som definierade meddelandetypen för Oracle Applications-huvudet, så vi behövde bara skapa en global variabel av denna typ. Sedan tillsattes en tilldelningsaktivitet i BPEL-processen som gjorde det möjligt att initiera den globala headervariabeln för senare användning. För att tillåta åtkomst till alla nödvändiga API: er användarnamnet satt till Sysadmin och ansvaret satt till ldquoOrder Management Super User, Vision Operations (USA) rdquo. Sedan, när Invoke-aktiviteten i BPEL-processen tillsattes för att lägga till en uppgift i E-Biz, valde vi variabeln som lagrade våra E-Biz-referenser för att använda i API-filen med ldquoBrowserdquo ficklampa. Thatrsquos it Och nu kan vi komma åt API: erna vi valt tidigare utan fel från Oracle. Vi gjorde samma steg vid tilläggsaktiviteten för uppdatering av en uppgift i E-Biz, med samma variabel. Innan jag lämnar diskussionen om applikationskontext, ska Irsquod vara ombedd om jag inte nämnde att JDeveloper bäddar in ett vanligt användarnamn och ansvar i partnerlänken WSDL det skapar för E-Biz API. Som standard kommer det att bädda in ett användarnamn till ldquosysadminrdquo och ansvaret för ldquoSystem Administratorrdquo i ltjca: driftgt i WSDL, så om det fungerar för din installation av E-Biz och API: erna du behöver ha tillgång till måste du även använda en header variabel för att ställa in din applikationskontext i API-samtalet. Donrsquot Glömt att korsa dina ögon och prickar på dina Trsquos Även om yoursquove använde databasadaptern för att integrera olika system i Oracle SOA Suite hittills, om det här är första gången med hjälp av Oracle E-Business Suite Adapter, kan du fortfarande glömma att konfigurera BPEL-serverns exempel fullständigt. Precis som med databasadapteren, när du lägger till en databasadapterpartnerlänk till en BPEL-process, kommer den att använda din JDeveloper-databasanslutningsinformation i WSDL för partnerlänken, så om du donrsquot konfigurerar serverrsquos J2CA-adaptern med motsvarande JNDI-post , kan det åtminstone fungera korrekt, även om ineffektivt skapar en ny anslutning varje invokation och pekar på en utvecklingsdatabas. På samma sätt, när en partnerlänk som använder Oracle E-Business Suite Adapter skapas, startar JDeveloper anslutningsinformation till WSDL för webbtjänsten. Yoursquoll hitta en JDBC-URL-sträng, användarnamn och lösenord för att ansluta till E-Biz-databasen inom ett ltjca: addressgt-element i WSDL, som vid användning av databasadaptern. Ett diagram som jag fann särskilt användbart för att förstå vilken anslutningsinformation som används av adaptrarna finns här. På grundval av detta skapade vi en databasanslutningspool och datakälla i Oracle Application Server som stöder XA-transaktioner, och sedan redigerades filen AppsAdapterrsquos oc4j-ra. xml som nämns i WSDL skapad av JDeveloper för att skapa ett ltconnector-factorygt-element med ett platsattribut som matchar platsattributet i ltjcaaddressgt-elementet i WSDL skapat av JDeveloper för partnerlänken. Slutligen lade vi till ett ltconfig-propertygt-element under ltconnector-factorygt vars namerdquoxADataSourceNamerdquo och värde matchade den skapade XA-datakällan. Efter att ha startat OC4J-förekomsten kunde vi distribuera vår BPEL-process och använda den konfigurerade datakällan och anslutningspoolen för att ansluta till E-Biz och inte skapa en ny anslutning med WSDL-egenskaperna varje gång processen åberopades. Ingen smärta, hela vinst Hela processen ovan tog bara några timmar, vilket innehöll tid att läsa och undersöka hur man konfigurerar huvudvariabeln för Oracle EBS API-samtal. Men nu har det gjort det en gång, det skulle egentligen bara ta flera minuter att ansluta till E-Biz och använda de befintliga API-erna som tillhandahålls, konfigurera servern och använd BPEL-processen. Förhoppningsvis kommer den här bloggen att spara en del av din tid som annars skulle spenderas och undersöka hur E-Biz-uppgifter kan skickas till E-Biz-adaptern. Inbäddning av Oracle Configurator i WebCenter ADF-applikationer Av Varun Puri och Anand Verma Mar-08 Om Oracle Configurator Oracle Configurator är en applikation som erbjuder guidad försäljning till kunder genom att möjliggöra online produktkonfiguration. Oracle Configurator är en del av både Oracle Order Management och Oracle CRM, och integreras sömlöst med andra Order Management och CRM-applikationer, inklusive iStore, Order Management, Quoting, Sales och TeleSales. Hur används den Konfiguratorn är installerad i källprogrammet. Den tillhandahåller en komponent som heter Configurator Developer för att utforma konfigurationerna för olika produkter i källprogrammet. Det ger också en Servlet som är inbäddad i applikationen och möjliggör för en kund att besöka applikationswebbplatsen att konfigurera en vald produkt enligt sitt val och skicka konfigurationsdata. Konfigurationsservleten returnerar i sin tur den behandlade informationen, t. ex. Citat eller Pris baserat på vald konfiguration. Oracle-applikationer som Oracle CRM och Order Management inkluderar Oracle Configurator som en del av deras installation medan andra applikationer som iStore, Quoting, Sales och TeleSales utesluter boxintegration med Oracle Configurator. Hur är Konfigurator integrerad i en anpassad applikation Som nämns i föregående avsnitt, tillhandahåller Configurator en Servlet som ska inbäddas i programmet för att komma åt produktkonfigurationerna som definierats i källprogrammet (CRM, Order Management etc). För att börja använda servleten bör den initialiseras först för att skapa en session. För att göra detta måste du skicka ett initialiseringsmeddelande i form av XML. Initialiseringsmeddelandet innehåller en lista med parametrar för att bestämma vilken produktkonfigurationskonfigurationsgränssnitt som ska laddas i webbläsaren. Följande ger ett prov Initialiseringsmeddelande XML: Det finns ett antal parametrar som kan överföras, och kombinationen av parametrar som ska skickas beror på dina krav. Detaljerna för alla dessa parametrar finns i Oracle Configurator Implementation Guide. Dessa data skickas till konfigurationsservlet via en HTML-blankett. Handlingsattributet i formuläret bör peka på konfigureringsservlet: lthostgt: ltportgtOAHTMLCZInitialize. jsp. Där lthostgt och ltportgt är värdnamnet och portnumret för Configurator Servlet installerat i källprogrammet (CRM, Order Management etc). Detta laddar upp gränssnittet för den angivna konfigurerbara produkten. När användaren är klar med konfigurationen klickar hon på färdigknappen. De inlämnade uppgifterna behandlas av konfiguratorn och baseras på den produkt som konfigurerats i Configurator-gränssnittet. Konfiguratorns servett skickar ett Avslutningsmeddelande i form av XML till URL-adressen som anges i Returnur-parametern. Avslutningsmeddelandet innehåller den behandlade informationen för den konfigurerade produkten. Utvecklaren på retursidan måste bearbeta terminerings XML för att extrahera informationen. Följande bild visar ett prov Avslutningsmeddelande XML: Detta tillvägagångssätt fungerar bra för enkla J2EE-applikationer, men för att göra detsamma i en ADF eller WebCenter-applikation behöver du göra lite mer arbete tillsammans med detta. Den här bloggen innehåller stegvisa riktlinjer för att integrera Oracle Configurator i en ADF-applikation. Integrering med en ADF-applikation Integreringen uppnås i tre steg: 1. Skapa en enkel J2EE-applikation och skapa en sida med en HTML-form för att överföra Initialiseringsmeddelande till Configurator Servlet. Låt namnet det Initialization Page. 2. Skapa en sida för att hantera Termineringsmeddelandet från Configurator Servlet. Låt namnet det returnera sidan. 3. Bädda in initialiseringssidan i din ADF-applikation. Obs! Riktlinjerna nedan bygger på att utveckla applikationer med Oracle JDeveloper, men du kan självklart använda alla andra vanliga JavaJ2EE Developer IDE (er). Skapa en enkel J2EE-applikations - och initialiseringssida 1. Skapa en enkel J2EE-applikation (icke-ADF). 2. Skapa en HTML - eller JSP-sida i programmet. Den här sidan kommer att användas för att skicka in initialiseringsdata till konfigureringsservleten. Den här sidan kommer att läggas in i din ADF-applikation senare med HTML IFrame. 3. Skapa en HTML-formulär på sidan med följande parametrar: 4. Skapa ett Hidden Type HTML-fält i formuläret med namnet XMLmsg. 5. Ange värdet på fältet i form av Initialization Message Note: Om du vill överföra parametervärden dynamiskt bör du göra det till en JSP-sida i stället för en statisk HTML-sida. 6. Sätt i javascript-koden onloadrdquodocument. forms0.submit () rdquo i din pagersquos ltbodygt-tagg. Om du lägger till den här koden kommer du att skicka HTML-formuläret så snart sidan laddas upp. 7. Returl-parametern i initialiseringsmeddelandet ska peka på din retursida som du kommer att skapa i nästa avsnitt. Obs! Du bör ange absolut webbadress i returparametern. Detta krävs eftersom när initieringssidan har skickats överförs kontrollen till konfigureringsservlet och genom att slutföra produktkonfigurationen skickas Configurator Servlet tillbaka till webbadressen som anges i parametern Returnurl. Skapa retursida 1. Skapa en JSP-sida i din enkla J2EE-applikation. Den här sidan kommer att användas av Configurator Servlet för att skicka Avslutningsmeddelandet när användaren klickar i Konfiguratorens Servlet-användargränssnitt. 2. Avslutningsmeddelandet skickas via HTTP Request Parameter XMLMsg. Du kan extrahera meddelandet med HTTPRequestObject. getParameter (ldquoXMLMsgrdquo). 3. Nu måste du använda Javascript för att analysera termineringsmeddelandet xml och överföra den extraherade data till ADF-applikationen (kom ihåg att denna sida laddas i IFrame i din ADF-applikation). 4. Låt oss anta att du måste skicka configheaderid och configrevnbr-parametrarna till ADF-sidan. 5. Följande bild visar ett prov JSP som du kan använda för att börja med: Inbäddning av initialiseringssida i ADF-applikation 1. Öppna den automatiska dokumentsidan där du vill bädda in Oracle Configurator-funktionaliteten. 2. På rätt plats på din sida, sätt in en HTML IFrame enligt följande: 3. Vi antar att du har två fält på din ADF-sida, en för konfigurationsrubrik-id och den andra för konfigurationsversionsnumret som du måste fylla i från Konfigurator Servletrsquos bearbetade data. 4. Ändra komponenten av: form och ange id-attributet. In JDeveloper, you can do it using the Property Inspector of the Form. As shown in the figure below: 5. In the same manner specify the Id attributes for Configurator Header Id and Configurator Revision Number Fields as well. Make sure, you use the same Id(s) used in the Javascript function on the Return Page JSP that you created in the previous section. 6. Once you have the data on the ADF page, you can use it for processing in your ADF Application. 7. This completes the integration. Now run your ADF application and see the data being passed from the Configurator UI to the ADF Application. Sample Screen Flow The screen flow will be as follows: Step 1: The Configurator Servlet opens up in the IFrame within ADF Application. Step 2: Configure the Product in the Configurator UI and click Finish. Step 3: The Configurator Servlet passes the control back to the Return URL page where using Javascript the data is passed to the ADF Application. Combining Multiple Worklists into a Single BPEL Tasklist By Michael Rulf May-09 When you start using both BPEL and E-Business Suite, you end up with multiple worklists containing tasks that have been assigned to you. This article will explain how you can collect workflow tasks from E-Business Suite (EBS) and populate them into the BPEL task list. We will be using the Business Event functionality built-in to EBS to invoke a BPEL process whenever Workflow sends a notification message. First, some assumptions: 1. This exercise assumes that all your userids are the same for both EBS and BPEL. This can either be done by configuring EBS and BPEL to use the same LDAP repository, or you can manually define and manage the users in both systems. 2. For this example, I am assuming that all notifications have approval codes of ldquoApproverdquo and ldquoRejectrdquo. The code provided collects the approval codes for the notification and you could extend the example to accommodate additional approval codes. After creating a new application to contain your work, letrsquos create an Asynchronous BPEL process to handle workflow notifications. You will want to set the input schema to match the EBS workflow event structure by selecting the APPSWFEVENTT. xsd file provided by Oracle and selecting the WFEVENTT type. The first step is to gather some additional information about the workflow notification. I have written a small PLSQL procedure and two associated data types that collects the necessary information. The two data types are used to gather valid response codes for a particular notification. While this example does not deal with multiple sets of response codes, you could use this code to extend the example based on your response values. This procedure returns information about the notification that is used by the BPEL process to generate the BPEL notifications. Once we have the data types and procedure compiled in the Database, we can call the procedure from the BPEL process through the definition of a Database (DB) Adapter. Select the Database connection to your EBS instance: Specify that you are going to call a stored procedure. Specify the procedure we just defined. Select ldquoFinishrdquo then accept the partner link that was created. The next step is to create an ldquoInvokerdquo action to call our DB Adapter and generate the input and output variables. Add an ldquoAssignrdquo action to copy data from the input variable to the input variable for your Invoke action. You will need to modify the default ldquofromrdquo xpath to specify you want the first value entry (PARAMETERLISTITEM1) in the parameter list as shown below. Your BPEL process should now look like the following: Now that we have collected data about an invoking EBS workflow, we need to add a ldquoHuman Taskrdquo to the process and create a new task definition. This ldquoHuman Taskrdquo will add your EBS notification to the BPEL work queue. You will need to add a parameter to the notification payload so you can pass the notification recipient as defined by the EBS workflow to the BPEL work queue. Then add an assignment by expression that uses this payload parameter to the participant list used by BPEL. Your Human Task should now look like this: The last step for setting up the Human Task is to populate the payload parameter you just added. Select the assignment within the Human Task scope and add the recipient. In order to do so, you need to update the schema used by the BPEL process to define the human workflow task. If you look at the Application Navigator, you will see there currently are two WorkflowTask. xsd files. You need to update the one under ldquotaskservicerdquo to include the payload specification you just created in the EBSNotification and change the task payload type to ldquopayloadTyperdquo. When complete, your schema should look like this: After making these changes, refresh the variable definitions via the structure pane to ensure your BPEL process sees the new payload definition. You are now ready to add the EBS recipient to the Human Task by updating the first pre-populated assignment action in the Human Task scope. First, you need to remove the default XML Fragment assignment created by the wizard process as highlighted below. This default assignment overwrites the payload data structure which we now need in order to populate our recipient information. Once that is deleted, add the recipient information. The final steps take the result returned by the Human Task and pass them back to the EBS Workflow engine. First, add a DB Adapter to populate the result code back to EBS via the ldquowfnotification. SetAttrTextrdquo procedure. Set the DB Connection info to your R12 instance. You are going to want to call a stored procedure to update. Once the DB Adapter is created, you need to call it for each of the Human workflow results. This is done by adding assignment and invoke activities to each of the case outcomes. The assignment activity sets three parameters required by the DB procedure: 1. The ID of the notification you wish to update. 2. The workflow notification attribute you will be assigning a value. In this case is the ldquoRESULTrdquo attribute. 3. The value you will be assigning to the attribute. In this case it the result code returned by the human workflow. Repeat for the other explicit case outcome value. Your BPEL process is now complete and should look as follows: Now that we have created a BPEL process to coordinate the EBS workflow notifications, we need to implement an ESB service to collect the necessary Business Events from EBS. When ever a workflow notification is sent in EBS, it raises the ldquooracle. apps. wf. notification. sendrdquo business event. By creating an Oracle Applications Adapter for this business event, JDeveloper will automatically generate and execute the necessary code to register your event listener. Create a new ESB project in your application and add and Applications Adapter to the project. You will want to create a new WSDL file which launches the EBS Adapter Wizard. After selecting your connection You may be asked to create the iRep file which discovers all of the EBS services available to the adapter. If this is your first EBS adapter, go ahead and build the file. You are now ready to select the necessary service which is under ldquoOther Interfaces-gtBusiness Events-gtOutbound(Listen to Business Events from Oracle Apps)rdquo. JDeveloper then populates the Operation Objects for you. You will want to specify a schema. Use the APPSWFEVENTT. xsd schema provided by Oracle and complete the adapter definition. The wizard automatically adds a routing service for you and you will see the following: The next step is to add a routing rule so your BPEL process is called every time the notification event is raised. You should browse the service explorer and select the initiate action for your BPEL process from the registered BPEL processes. You are now ready to start receiving EBS workflow notifications in your BPEL work queue. Service Oriented Approach for E-Business Suite Integrations By Peeyush Tugnawat Sep-08 Oracle E-Business Suite (EBS) is one of the most widely used enterprise applications. EBS customers are often challenged with the requirements for more collaboration between traditionally separated business functions within and outside the enterprise. This can be multiplied if the enterprise consists of business functions served by diverse best of breed applications. Traditional enterprise application integration mechanisms may deliver on short-term goals but it has many shortcomings and often results in tightly coupled integrations and vendor lockdown. Adopting a Service Oriented approach for E-Business Suite Integration can deliver on fundamental business needs. Besides addressing the immediate requirements, a service oriented approach underscores and addresses the fundamental reasons for doing the integration. Letrsquos explore some of the things to consider to ensure the success of SOA based integration solution for EBS. Deliver on Fundamentals Business process flexibility and collaboration are the key forces that drive on-going requirements for integrating with EBS and for that matter any enterprise application. A Service Oriented Architecture (SOA) approach for EBS integrations should try to deliver on the fundamental and implicit business requirements of business process agility, simplicity, enhanced visibility, efficiency, and reusability. When the fundamentals are addressed, it becomes easy over time for businesses to create new business processes that are composed of the existing business functions and processes. Understand Built-in EBS Integration Mechanisms It is important to understand the different integration components available within EBS to make an informed decision about using one or more for your SOA integration project. Your selection depends upon the integration requirements and the interaction pattern determined to be the best fit. The following integration mechanisms are available within E-Business Suite. Oracle XML Gateway E-Business Suite utilizes the Oracle Workflow Business Event System to support event-based XML message creation and consumption. It can consume events raised by the Oracle E-Business Suite and can subscribe to inbound events for processing. It can be leveraged for Business-to-Business (B2B) and Application-to-Application (A2A) integration scenarios. The Oracle Workflow Business Event System is an application service that leverages the Oracle Advanced Queuing (AQ) infrastructure to communicate business events between systems. There are more than 1000 built in events with in EBS that can be leveraged for event-based integration of business processes. A concurrent program is an instance of an execution file. Concurrent programs use a concurrent program executable to locate the correct execution file. Several concurrent programs may use the same execution file to perform their specific tasks, each having different parameter defaults. Interface tables are intermediate tables into which the data is inserted first. Once the data gets inserted into the interface tables, the data is validated, and then transferred to the base tables. These are stored procedures that enable you to insert and update data in Oracle Applications. Oracle E-Commerce Gateway Oracle E-Commerce Gateway provides a common, standards-based approach for Electronic Data Interchange (EDI) integration between Oracle Applications and third party applications. Use IREP to Discover and Catalog Available Business Services To plan your SOA based integrations, the architects and business users need to know about the services available within EBS that can be leveraged to be a part of your integration service(s). The first step when planning and designing your integrations should be to use Oracle IREP. This acts as single source of truth for the available business services within EBS and also the details of service end-points. IREP lets users easily discover the appropriate business service interface for integration with any system, application, or business partner. To access IREP go to irep. oracle. If you are working on EBS R12, from the Navigator menu, select the Integration Repository responsibility, then click the Integration Repository link that appears. Adopt SOA Principles for Integration Architecture Use SOA principles of abstraction, loose coupling, discoverability, and composition for service-oriented integrations with Oracle EBS. Using Oracle SOA Suite for service-oriented integrations can offer great advantage as it provides a complete set of service infrastructure components for building, deploying, and managing SOAs. Lets go over some details and things to keep in mind while coming up with the architecture for EBS integrations. Use Standards Using standards-based technologies for your service-oriented integrations will help eliminate lock-down with products and companies. This will enhance easy evolution, enhancement, and composition of business processes that may use services related to integrations. Service Enable Enterprise Application Functions Once you explore IREP and know the service or interface that you want to use, the next step is to make the function or service participate in your service oriented integration architecture as a web service. To use one of the integration functions such as business events or PLSQL APIs in a SOA-based solution (integration or composite process) is relatively simple, with the help of Oracle Applications Adapter by exposing them as Web services. This enhances re-usability, extensibility, and delivers a faster design to deploy time. It exposes existing EBS Integration interfaces as Web services. The adapter inherently uses and leverages open standards, including J2CA, XML, WSIF, WSIL, and WSDL. Most importantly, it dramatically reduces the time to design and develop a SOA based integration that interfaces with web service based integration interface for EBS. Business Semantics for Message Payloads Business objects contained in the message payloads for integration services should share common view and semantics across the enterprise and should be architecturally neutral. For example, there should be only one standard view of Customer or Sales Order within an enterprise. This provides common vocabulary and enables reuse, extensibility, and cross pillarapplication interoperability. The concept of a common view of business information is commonly known as a Canonical Data Model (CDM) pattern. Oracle has implemented this pattern in the AIA foundation pack and it is termed Enterprise Business Object (EBO). The majority of messages delivered with XML Gateway are mapped using the Open Application Group (OAG) standard. Classify Integration Requirements EBS requirements can be broadly classified as real time near real time and batch integrations. Identify message exchange patterns for both types of integrations. Event based asynchronous MEPs can be used for modeling both type of integrations. Use synchronous services only when absolutely required and if the SLA cannot be fulfilled by other integration options. Asynchronous Integration Patterns Enable asynchronous near real-time business interactions using event based integration services. Business events can serve as the basic components of event driven architecture and facilitate loosely coupled asynchronous service oriented integration processes. Business events and AQ components provide the mechanisms that can be used with the use of application and AQ adapters respectively. For example, outbound integration services can be invoked in real time by an employee create event when new hire information is entered into EBS. Batch Integrations Batch integration requirements should be carefully examined for factors such as volume, size, and other transaction requirements. Typical batch integration requirements include reading from a file from a secure location, transforming data, and writing to database. Such requirements can be satisfied by using file adapter with ESB. For large file sizes consider debatching feature supported by FileFTP adapters. If the batch integration includes a high volume of data with complex data integrity requirements, ODI should be considered. Service Layers It is a good idea to adopt a layered approach when designing your services. This promotes clear separation within service stack and promotes enhanced reuse of services. Think about the following layers: Application Services Layer: These are the application specific services like PLSQL APIs or business events related to a particular business function. It also includes PLSQL Web services. Business Services Layer: The services in this layer will encapsulate a particular business function like creating a sales order. The service in this layer will be a course-grained Web service that can be used by external entities to perform a business function such as creating a sales order in EBS or notifying other systems about a new hire. The services in this layer can be implemented using resource adapters (Application, DB, AQ) and ESB. Orchestration Services Layer: The process services in this layer are long-lived and cross-functional processes that are composed of multiple services from the business services layer andor any other external Web service. These services will provide a layer or abstraction for the actual business service and the interactions it includes for incorporating a business process. Services in this layer can be implemented using BPEL that defines a model and a grammar for describing the behavior of a business process based on interactions between the process and its partners. Inject Resiliency into SOA Components: Build resiliency into the individual integration processes. This may be easy to miss, even with the best architecture in place. Always think about all the ldquowhat ifrdquo scenarios and try to inject process level resiliency into the individual integration processes. For example, you can use partnerLinkBinding configuration properties for implementing resilience to failures in endpoints on which BPEL or ESB processes depend. Use retryMaxCount and retryInterval. Exception Handling: Despite all the forward thinking there can be things that might and will go wrong. Define reusable, extensible, and agile approach to handle exceptions at process level and other unknown exceptions. Using a common exception handler service with extensible interface can provide the flexibility, re-usability, and extensibility. Such common service can be implemented as a BPEL service. Simplify Support Functions: Anyone who has worked with application integration can relate to the great deal of time and energy involved when troubleshooting integration issues. With asynchronous messaging and multiple services, the idea should be to ease the pains of traditional EAI support functions. In the case of EBS, people often jump to the conclusion to create custom tables for handling integration exceptions. Instead, try to leverage built-in human workflow capabilities and the worklist application within BPEL. Notification mechanisms can be used to notify support personnel in case of exception and let them view and analyze the details in an easy to read format within the worklist application. This use of the human workflow feature has proved to be very helpful for support persons. Human interaction and intervention: Business processes inevitably will involve human interaction in some or other form. If your integration process involves such role based people interaction, plan ahead and use standards-based mechanisms to have human workflows. Oracle BPEL provides standards-based human workflow capability that can be used for modeling human interactions for your integration services. Separate Business Rules: The integration process is not a good place to embed and hard code business rules. Avoid creating a custom layer in PLSQL for applying business rules or performing data validations. Identify the rules and use Oracle Business Rules to provide loose coupling between your integration service and rules. This will provide the flexibility for business users to change business rules, without needing developers to modify PLSQL or redeploy integration services. Business Process Visibility: Plan to provide visibility into your integration or business process. This is very important because today, with heterogeneous systems and applications, and with integrations spanning multiple systems, it becomes very hard to have visibility at run-time. Use Oracle BAM to enable users (IT and Business) to to monitor and have visibility into business processes and integration points in real-time. SOA Governance: In simple terms, plan for the capability to manage and apply policies for the services within the service portfolio of your integration services. This is critical for SOA and needs to be planned well to ensure better management and control of services. Use Oracle Web Services Manager for managing and applying policies for your Web services. Review AIA Offerings: Before diving head-on into creating service oriented integrations for EBS be sure to review the Oracle AIA offering. Oracle Application Integration Architecture (AIA) provides an open standards-based framework for creating cross-application business processes and accelerates time-to-value. AIA offers Process Integration Packs (PIPs) for delivering prepackaged, end-to-end business process integrations across Oracle Applications. It also offers the Foundation Pack which provides a reference architecture and reusable Web service components that can accelerate your SOA initiative for EBS integrations. Conclusion A service oriented approach for E-Business Suite integrations offers tremendous advantages over other traditional EAI approaches. Enterprise integrations can evolve into reusable and implementation agnostic useful services by applying very basic principles of flexibility, agility, and extensibility in all the components of service oriented integration architecture. In the TCA model of E-Business Suite, the data model is more complex. The information needed for this integration is stored in the following tables: middot hzcustaccounts middot hzparties middot hzcustacctsitesall middot hzpartysites middot hzlocations Technical Design Overview This paragraph describes the way the integration is built. The integration flow has the following steps: middot The integration utilizes the Business Event System. After creating a customer account, the event oracle. apps. ar. hz. CustAccount. create is fired. A Business Event in general only passes key field values as parameters. In this case, the parameter CUSTACCOUNTID is most important. middot Because the business event only passes the ID of the created customer account as an event parameter, the other customer fields have to be retrieved to construct a CustomerCreated message. The business event data has to be enriched. This enrichment could be done in two ways: o Let the business event trigger an ESB flow directly. Inside the ESB flow, query the needed fields from the e-Business Suite database with the e-Business Suite adapter or the Database Adapter. o Create an PLSQL event subscription for event oracle. apps. ar. hz. CustAccount. create. This event retrieves all customer data needed to create the message. The message, enriched with all the needed fields, is placed on a custom queue. This enriched message is used to trigger the ESB flow. In this scenario, more logic is put in PLSQL. middot Because data from multiple tables is needed, enriching the event in PLSQL is most easy. So an event subscription listens to event CustAccount. create. Based on the passed in CUSTACCOUNTID, all other needed fields are retrieved from the e-business tables involved. A message is placed on a custom queue. This message has exactly the columns that are needed by receiving application. middot The Advanced Queue Adapter listens for new messages on the custom queue. The new message is routed to a Database Adapter that writes the message to the custom application. Technical Design Details This paragraph details the steps from the previous paragraph and also shows code examples. Advanced Queue Setup A custom queue is needed to store the enriched message. Before creating a queue, the queue message types has to be created. Queue message type: Note the similarity of the object type definition and the customer table definition of the receiving application. After creating the message type, a Queue and Queue table have to be created: Creation of the queue table: Creation of the queue: After creation, the queue has to be started as follows: dbmsaqadm. startqueue ( queuename gt xxjvcustomersnew, queuetable gt xxjvcustomerssqtab) Event Subscription Now we have the Custom Queue in place, we can create an event subscription. We need a PLSQL function that is: middot triggered by event oracle. apps. ar. hz. CustAccount. create, middot retrieves all needed information from the TCA tables, middot creates a message of type xxjvcustomert and middot places this message on queue xxjvcustomersnew. For the source of this PLSQL function see Appendix A: Source of Event Subscription When this function is created, we have to administer the event subscription in E-Business Suite: middot Login as Workflow Administrator. middot Choose function ldquoBusiness Eventsrdquo. middot Query event oracle. apps. ar. hz. CustAccount. create. middot Click on Subscription. See screen shot below. Create a new subscription. Fill the first screen in similar to the next screen shot. Only the name of the System will be different. Press next and fill in the next screen with exact data from the following screenshot. You can test the setup so far, by creating a new Customer Account in e-Business Suite and check whether a message is placed in the custom queue. The following code snippet listens for a new message on the custom queue. This script will wait until a message arrives. Now we have the event subscription that places an enriched message on our custom queue, we can finalize the integration by creating the ESB flow. See diagram below: The flow starts from the left with an Dequeue operation that reads from the custom queue. In the setup wizard, you configure the name of the queue to listen on. See screenshot below. The Dequeue operation passes the message to Routing Service CustCreationRS. This Routing Services passes the message both to File Adapter CustWriteToFile for logging purposes and to Database Adapter WriteCustomer. Conclusion The integration scenario presented in this document, is straightforward. The main characteristic is the enrichment in PLSQL. When knowledge of both E-Business Suite and SOA Suite is available, this type of integration can be built in just a few days. Appendix A: Source of Event Subscription Function xxeventsubst reads all needed customer information, creates a message from it and put the message on a custom queue, where ESB will do the rest of the processing. Slideshare uses cookies to improve functionality and performance, and to provide you with relevant advertising. Om du fortsätter att surfa på webbplatsen godkänner du användningen av cookies på denna webbplats. Se vår användaravtal och sekretesspolicy. Slideshare använder cookies för att förbättra funktionalitet och prestanda, och att ge dig relevant reklam. Om du fortsätter att surfa på webbplatsen godkänner du användningen av cookies på denna webbplats. Se vår sekretesspolicy och användaravtal för detaljer. Explore all your favorite topics in the SlideShare app Get the SlideShare app to Save for Later even offline Continue to the mobile site Upload Login Signup Double tap to zoom out Oracle EBS R12 Financials Configurations Summary Mohamed Nazih Abdel-Hamid Share this SlideShare LinkedIn Corporation copy 2017
No comments:
Post a Comment